Innehållsförteckning
Artiklar som ingår i denna avhandling 
Förord 
Abstract
Coahkkáigeassu
Populärvetenskaplig sammanfattning
1. Inledning 
Syfte och frågeställningar 
Delstudier
Avhandlingens upplägg 
2. Tidigare forskning 
Utbildningsreformer och utbildningspolitik 
Utbildning för samer i Sápmi 
Utbildningsinnehåll för och om samer 
Utbildning och urfolks rättigheter och status 
Utbildning för samer i Sverige
Från kyrklig till statlig styrning av samisk utbildning
Olika motiv bakom skapandet av nomadskolan
Nomadskolans innehåll och verksamhet fram till 1962
Nomad- och sameskola efter 1962
Undervisning i samiska 
Avhandlingens vetenskapliga bidrag
3. Bakgrund 
Effekter av moderna staters bildande 
Kyrklig inverkan på samers utbildning i Sverige 
Olika modeller för samers utbildning
Statlig inverkan på samers utbildning under 1900-talet 
Svensk politik gällande samefrågor 
Nomadskolan ifrågasatt från sin start 
Förändrad politik gällande samefrågor 
Utbildning för samer – en mix av svensk skolpolitik och
rennäringsfrågor
Svensk skolpolitik
Rennäringsfrågors inverkan på utbildning
Nomadskolutredningen 
Utbildning för samer följer de svenska skolreformerna
Utbildningsväsende för samer utreds igen 
Förändring i huvudmannaskap gav utrymme för samisk prägel
4. Teoretisk ansats
Utbildningens syfte och målsättning
Läroplansteori
Utbildningsdomäner enligt Biesta 
Utbildning i relation till samhället
Identifikation och föreställda gemenskaper 
Kultur och utbildning 
Samisk kultur och kulturarv 
Samiska kunskaper och kunskapssystem
5. Avgränsning, material och metod Avgränsningar
Läroplanstexter och arkivmaterial
Komparativ metod 
Tematisk analys 
Textanalys och analys av arkivmaterial 
Etiska överväganden
6. Avhandlingens delstudier
Delstudie I – The Swedish Sámi boarding school reforms in the era of educational democratisation, 1956 to 1969
Delstudie II – Samiska fältstudier: Undervisningspraktiker
och principer för kunskapsöverföring i nomadkunskapsämnets implementering ca 1950–1975
Delstudie III - Att öka samiskt inflytande och återaktualisera traditionella kunskaper – Sák 96 och den samiska utbildningsambitionen i relation till Lpo 94
Delstudie IV – Swedish School curricula and Sámi selfidentification. The syllabus from 1960s to 2011. Ansvarsfördelning i delstudier
7. Utbildning för samer: En sammanfattande diskussion Undersökningsperioden – samers utbildning och det allmänna skolväsendets demokratisering
Skolreformer och nya läroplaner 
Reducering av kursplaner i undervisning för samer
Utbildningsinnehåll för nomad- och sameskolan
Renskötselkunskap övergår till samekultur 
Konkurrensen om naturresurser som ständigt aktuell
Reducering av kunskaper skapar ett nytt kulturbegrepp
Från renskötsellagstiftning till urfolksrätt
Kursplanen i samiska språk bär det kulturella ansvaret
Kollektivt identitetsskapande genom utbildningsdirektiv
Avhandlingens bidrag i relation till tidigare forskning Utvärdering av de teoretiska utgångspunkternas bidrag till avhandlingen 
Slutord och framtida forskning 
Summary
Referenser 
Umeå Studies in History and Education. A Book Series in Educational History, History Education, and Historical Culture 
Skrifter från Várdduo – Centrum för samisk forskning
							 
								
									ArbetstitelUtbildning för samer
Standardpris199.00
Illustrerad
 Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
 IsContractProduct
 Inlaga
Sidor147
Publiceringsdatum2024-10-31 00:00:00
Författare
erpOwnsPrice
 Kort BeskrivningInnehållsförteckning Artiklar som ingår i denna avhandling Förord Abstract Coahkkáigeassu Populärvetenskaplig sammanfattning 1. Inledning Syfte och frågeställningar Delstudier Avhandlingens upplägg 2.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
 SeriesTitle
BokinfoStatusCode21