Pedagogik är en av de klassiska vetenskapliga disciplinerna och har som universitetsämne en hundraårig tradition. I takt med att samhället förändras har även det innehåll som sysselsätter pedagogiken ändrats. Var befinner sig det vetenskapliga ämnet pedagogik i dag? Hur ser den historiska bakgrunden till ämnets framväxt ut? Vilka är de fundament som håller samman pedagogikämnet? Vilka framtida utmaningar finns att hantera? 
  
I den här boken medverkar några av Sveriges främsta forskare i pedagogik. Genom deras olika nedslag i pedagogisk forskning erbjuds en pluralistisk förståelse för det pedagogiska landskapet och ämnets framväxt och utveckling. 
  
Några av de teman som tas upp i boken rör pedagogikens roll i lärarutbildningen, forskning om skolans kunskapsfrågor, internationella jämförelser av länders utbildningssystem, förändrade gränslinjer mot andra vetenskapsområden så som exempelvis utbildningsvetenskap, samt inomdisciplinära förändringar och utmaningar. Andra teman som lyfts i boken är vilken betydelse synen på vad det innebär att vara människa har för pedagogiska relationer och på vilka sätt pedagogiken som akademiskt ämne kan närma sig den vardagliga praktiken i olika pedagogiska situationer och sammanhang. 
  
I bokens andra upplaga har två kapitel tillkommit, ett om pedagogisk retorik och det andra i pedagogisk filosofi, där båda på olika sätt hanterar pedagogikens normativa samhällsuppdrag och funktion. 
  
Redaktör för boken är Mattias Nilsson Sjöberg han innehar en doktorsexamen i pedagogik och är verksam vid Högskolan Kristianstad.
 Jonas Aspelin är professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. 
 Johan Dahlbeck är docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
 Tomas Englund är seniorprofessor i pedagogik vid Örebro universitet. 
 Tina Kindeberg är lektor och docent i pedagogik och i ämnet retorik vid Lunds universitet och professor II vid universitetet i Syd Ost Norge. 
 Sverker Lindblad är seniorprofessor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
 Claes Nilholm har arbetat som professor i pedagogik vid flera svenska högskolor och universitet, senast i Uppsala. 
 Daniel Pettersson är professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. 
 Karin Rönnerman är professor em. i pedagogik och verksam vid Göteborgs universitet. 
 Daniel Sundberg är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
 Lennart Svensson är professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
 Roger Säljö har en bakgrund som professor i pedagogisk psykologi och verksam vid Göteborgs universitet. 
 Ingegerd Tallberg Broman är seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 
 Ninni Wahlström är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
 Moira von Wright är professor i pedagogik och verksam som gästprofessor vid Högskolan i Halmstad.