Matematik som väcker nyfikenhet och når fram
När undervisningen ger utrymme för olika arbetssätt och uttrycksformer öppnas nya vägar in i matematiken – eleverna blir delaktiga och utvecklar en djupare förståelse. En varierad matematikundervisning gör det möjligt att möta elevernas olika behov, skapa engagemang och samtidigt erbjuda utmaningar på rätt nivå. 
Boken visar hur du som lärare kan organisera din undervisning så att den förenar tydlig struktur med kreativ variation. Genom konkreta lektionsupplägg, klassrumsexempel och praktiska verktyg får du stöd i att planera för helklassundervisning, stötta elever i matematiksvårigheter och ge alla möjlighet att utvecklas. 
Det här är både en inspirationskälla och en handbok för lärare, speciallärare och specialpedagoger som vill göra matematik mer tillgänglig, meningsfull och stimulerande för alla elever i klassen.
Läs, reflektera och utvecklas tillsammans
Det här är en bok som passar lika bra för personlig utveckling som för kollegialt lärande i bokcirkel. Ladda ner bokcirkelmaterial från Lärarförlagets webb.
Författare
Johanna Bolling är speciallärare i matematik och biträdande rektor. Hon har över 20 års erfarenhet av matematikundervisning, främst i årskurs F–6, och har även arbetat som matematikutvecklare, föreläsare och läromedelsförfattare.
Innehåll
Förord 
Inledning
DEL 1 ORGANISATION AV UNDERVISNING I HELKLASS 
Grundläggande förhållningssätt 
God undervisning för alla 
Sammanfattning och reflektion del 1     
DEL 2 FLER TIPS FÖR EN GOD VARIERAD UNDERVISNING 
Mer om hur du kan arbeta med matematik i helklass 
Planering 
Prov i matematik 
Nationella prov   
Stationsundervisning 
Tips till vårdnadshavare 
Sammanfattning och reflektion del 2     
DEL 3 MATEMATIKSVÅRIGHETER 
Introduktion till matematiksvårigheter 
Vilka orsaker finns det till matematiksvårigheter 
Vad är matematiksvårigheter 
Matematiksvårigheter – vi kan göra skillnad 
Sammanfattning och reflektion del 3   
DEL 4 ELEVER I MATEMATIKSVÅRIGHETER OCH UNDERVISNING 
Den viktiga undervisningen – vikten av att aldrig ge upp 
Screening och kartläggning 
RTI – undervisning i lager 2 och 3 
Explicit undervisning 
Konkret material 
Tydliggörande pedagogik – stödstrukturer i undervisningen 
Färdighetsträning av aritmetiska basfärdigheter och textuppgifter 
Till sist Sammanfattning och reflektion del 4   
AVSLUTNING 
Tabeller