Vad betyder det att vara färgmedveten i förskolan?
Barn ser hudfärg. De ser skillnader och tolkar världen utifrån vad de möter. Därför behöver vi i förskolan våga prata om hudton, likvärdighet och identitet – på ett sätt som stärker alla barns självbild. Den här boken visar hur ett antirasistiskt och färgmedvetet arbete kan ta form i praktiken. Här finns inspiration till hur du som pedagog tillsammans med barnen kan utforska frågor om hudton, språk och normer genom lek, läsning, lärmiljöer och skapande. Det här är en bok som väcker frågor, ger mod och visar hur små steg kan göra stor skillnad. Genom en färgmedveten pedagogik skapas en mer medveten och inkluderande förskola, där varje barn får ta plats.
Läs reflektera och utvecklas tillsammans Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel. Frågor finns även att ladda ner på www.lararforlaget.se
Författare
Maria Fabien är ateljérista och journalist
Lovisa Gustafsson är förskolelärare, licentiat i förskoledidaktik och doktorand
Innehåll
Inledning
DEL 1 ATT DRIVA ETT ANTIRASISTISKT ARBETE
Kapitel 1. Att sätta igång
Kapitel 2. Språkbruk och kategoriseringar
DEL 2 ATT SKAPA EN ANTIRASISTISK FÖRSKOLEMILJÖ
Kapitel 3. Representation och identitet
Kapitel 4. Vårt material
DEL 3 ATT ARBETA MED BARNEN
Kapitel 5. Bild och form
Kapitel 6. Dans, musik och sång
Kapitel 7. Lek och drama
Kapitel 8. Högläsning och samtal
DEL 4 SAMARBETE MED VÅRDNADSHAVARE
Kapitel 9. Den viktiga dialogen
DEL 5 VAR BEREDD
Kapitel 10. Ta barnen på allvar
Slutord
Begreppsförklaringar
Referenslista