Att undervisa i hållbar utveckling : relationellt perspektiv
(Klicka för en större bild)

Att undervisa i hållbar utveckling : relationellt perspektiv

Margaretha Häggström, Charlotta Acevski, Hanna Averby, Sara Carlsson, Nea Eliasson, Karin Glänneskog, Jessica Hansson, Anna Johansson, Oliver Jönsson, Helena Lindqvist, Eva GustavssonMarsh, Anders Norén, Torbjörn Nyberg, Felicia Ramsén & Lovisa Thor

499kr / st.
Häftad
Artikelnummer:9789144156132
Enhet:st.
Lagerstatus:Beställningsvara
St:
Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok.

Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna, men ger också rikligt med praktiska exempel på metoder och former för undervisning i och genom demokratiska och relationella förhållningssätt. Du får konkreta tips på hur du kan integrera hållbar utveckling i undervisningen. Såväl kritiska aspekter som lärdomar och möjligheter lyfts fram. I centrum står eleven och läraren utifrån det relationspedagogiska perspektivet.

Att undervisa i hållbar utveckling: Relationellt perspektiv vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i årskurs F-6. Bokens syfte är att inspirera, stödja och utgöra diskussionsunderlag i skolans arbete med miljöperspektivet och hållbar utveckling.
Skriv ut
Visa stor bild
PDF