Anders Nygrens studie om kärleksmotivet i den kristna historien var menad som en beskrivande genomgång av det mest centrala och utmärkande motivet i den kristna tron. Boken Den kristna kärlekstanken genom tiderna. Eros och agape utförde detta syfte med stor genomslagskraft. Den gjorde Nygren till ett världsnamn och boken blev ett standardverk på många teologiska utbildningar i Tyskland, England och inte minst USA. Även om den också fick ett stort genomslag i Sverige mötte Nygrens metod och tolkning kritik i ifrågasättandet av det som kom att kallas lundateologin. I boken menar Nygren att den kristna kärlekstanken definieras av agape-begreppet i kontrast till eros-tanken. Agape-tanken är spontan och omotiverad. Den skapar ett värde hos den älskade. Eroskärleken motiveras av värdet hos den älskade. Eros begär detta värde för sig själv och söker därmed sitt eget bästa. Dessa slutsatser grundar Nygren inte enbart i sin läsning av Nya testamentets texter utan han för det även i bevis genom studiet av centrala teologer i kyrkans historia. Inte minst betonar Nygren hur Martin Luther förnyade agapemotivet genom sin reformation. Nygrens tolkning har kritiserats och ett flertal teologer har lyft fram vikten av eros som komplement till agape-tanken. I den här nyutgåvan får äntligen en ny generation av läsare möjligheten att bilda sig en egen uppfattning kring en av 1900-talets klassiska texter om den mest centrala frågan i kristen tro: Vad innebär Guds kärlek?
Förord av Joseph Sverker och introduktion av Susanne Wigorts Yngvesson